Než vás bací bacil.

Znáte, nebo se pamatujete na babské rady našich maminek a babiček? Já velice dobře. No jako dítě jsem taky mívala neduhy, a když už přišli tak byly pořádné. Některé jsem si přivodila sama jako například, když jsem jako dvouletá snědla krabičku zápalek a museli mi pumpovat žaludek, nebo když jsem se chtěla přesvědčit jak daleko strčím kuličku do nosu, ano pamatuji si ...  byla červená, vy to nezkoušejte, byla jsem tehdy hodně malá a neznalá, a nebo jak hluboký může být kanál, než jsem do něj vlítla po hlavě. No nebít té rozbité hlavy, myslím, že by mi po ní maminka pořádně pár uštědřila.
Někdy ovšem přišla chřipka či angína a to si dobře vybavuju, jak mi maminka prsa mazávala na noc sádlem, balila mokré zábaly na sražení horečky, které jsem tak nesnášela a dělávala cibulový sirup od kašle. Některé rady, ty používám doteď. Třeba taková cibule ta je výborná nejen na kašel a nachlazení, ale rozkrájenou jí hned používám na kdejaký bodanec od hmyzáků.
Letos jsem i konečně něco stihla. Sirup z bezových květů se zlatí v láhvích od rumu, sušené čekají na zimní čaj a mám zaděláno na sirupy od kašle a domácí pleťové oleje. Čeká mě sběr lípy, která teprve u nás nakvétá a bylinek, které máme plnou zahradu. Vůbec kolem je tolik léčivek, o kterých jsem ještě nedávno neměla ani tušení, jakou moc a sílu mají.   Však naše Elí dneska pomáhala jedna radost. Učila jsem jí poznávat léčivé rostlinky a večer říkám ,, Elí dones dědovi jitrocel, však víš. "... a Elí uškubne první plevel a vítězoslavně jí přináší. No, chce to ještě trošku dopilovat. Recept na bezinkový sirup, ten zná snad každý, já jen do něj přidala pomeranče. S mátou a perlivou vodou je to nejen zdravé, ale i osvěžující letní pití. Nadarmo se neříká,, Před heřmánkem smekni a před bezem klekni", taková je to ceněná bylina. Příště bude kosmetika, kterou si vyrábím od loňského roku. 
Tak se mějte krásně, prázdninově ... dnešním dnem začínají.













Komentáře

Oblíbené příspěvky