Domácí chleba


Mám v živé paměti, kdy jsem ochutnala první krajíček ještě teplého domácí chleba, čerstvě vytaženého z pece. Bylo to v chaloupce u babičky v Dinotici. Tam jsem i poprvé ochutnala vrzající ovčí sýr s otisklým vzorem plátna, ve kterém byl, než z něj vytekla syrovátka. Doma se tatínek taky několikrát pokoušel podobný chleba upéct. Postavil si malou pícku venku, ale jako od babičky nebyl. Přeci jen chutnal trochu jinak, ale voněl stejně božsky a hlavně byl náš domácí.


Já mám recept, který je snadný, zvládne ho opravdu každý a hlavně dobře chutná.

Recept:
200 g tmavé žitné chlebové mouky
330 g hladké chlebové mouky
1/2 lžičky cukru
1,5 lžíce soli
1,5 lžíce octa
1/2 lžičky drceného kmínu
1,5 lžičky celého kmínu
380 vlažné vody
3/4 sáčku sušeného droždí
sádlo na vymazání nádoby,ve které chleba upečeme
Semínka na posypání (sezam, slunečnice apod.)

Smícháme sypké směsi a přilijeme vlažnou vodu s octem. Těsto důkladně prohněteme. Dáme kynout na teplé místo. Předehřejeme troubu. Těsto na pomoučeném vále přemísíme a vytvoříme placku. Jeden okraj placky přeložíme doprostřed a druhý přeložíme přes druhý. Takto vzniklý bochánek dáme ho do nádoby vymazané sádlem přeloženými okraji dospod. Bochánek potřeme jemně slanou vodou, aby se později udělala kůrčička a posypeme semínky. Já dávám semínka i do těsta. Nádobu přikryjeme, já dávám navrch alobal a pečeme při 200 stupňů 30-40 minut. Poté alobal sundám a peču ještě 30 minut do zlatova. A je hotovo.



Ať se vám doma rozvine taky ta pravá vůně domácího chleba a přeju ať se podaří. A i když se třeba poprvé nepovede podle vašich představ, stejně vám bude určitě chutnat jako ten nejlepší na světě, protože jste jej pekli s láskou.

Mějte krásný den :-).



Komentáře

Oblíbené příspěvky